Telefonszám: +36-30-971-5217

2020. január 31. , , , , , étkezés

Elsőként szögezzük le, hogy a tápanyagokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálkozást nem übereli semmi. Nem létezik olyan csodaszer, ami kiváltja az edzést, a diétát, ami elégeti a zsírt, megköt bármilyen kalóriát és izmot “készít” neked.

Ezeknél a termékeknél a hangsúly a kiegészítő szón van. A táplálékkiegészítők olyanok, mint az öltözködésnél a napszemüveg vagy egy nyaklánc: nélkülözhetőek, de okosan használva őket javul az összkép.

Jó tanács kezdőknek – mit szedjél, ha most vágsz bele a sportba?

Kezdő alatt azt érjük, aki eddig mozgásszegény életmódot folytatott és a sport újkeletű az életében. Ha te is közéjük tartozol, a táplálékkiegészítők nem elsődlegesek.

A legfontosabb, hogy ügyelj a helyes táplálkozásra. Fogyassz fehérjét minden étkezéshez, csökkentsd a zsírfogyasztást és a napi kalóriabeviteled nagyjából fele legyen jó minőségű szénhidrát. Illetve igyál meg naponta minimum 2 liter tiszta vizet. Nem zéró kólát, gyümölcslevet vagy bármilyen szénsavas és/vagy cukros üdítőt.

Egyszóval nincs szükséged semmilyen speciális edzős-gyúrós cuccra. Az általános egészséged érdekében ugyanakkor neked is ajánlott szedni C- és D-vitamint.

Vitaminok, kreatin és a rejtélyes nitrogén-oxid fokozók

A vitaminok

A vitaminokat az alapján oszthatjuk 2 csoportra, hogy zsírban vagy vízben oldódnak.
A vízben oldódó vitaminok gyorsan kiürülnek, ha többet fogyasztasz belőlük egyszerre, mint amennyit a tested fel tud használni.
A zsírban oldódó vitaminokat a szervezet képes elraktározni, ezért megadózsok szedésével akár túl is lehet adagolni őket.

Zsírban oldódó vitaminok a D-, E-, K- és A-vitaminok. Ezeket kiegyensúlyozott táplálkozás mellett nem szükséges kapszula formájában pótolni.

Kivételt képez a D-vitamin, amit a téli időszakban napfény hiányában szervezetünk nem tud elegendő mennyiségben előállítani. Sajnos a szolárium nem jelent megoldást a problémára, ugyanis UVB sugárzás hatására termelődik a szervezetünkben D-vitamin, a szoláriumcsövek pedig főleg UVA sugarakat bocsátanak ki.

Vitaminokat főként kúraszerűen érdemes szedni, semmiképpen sem állandó jelleggel. Kivételt képeznek különféle speciális esetek (aktív sport, különleges étrend, betegség).

A túl nagy dózishoz a tested könnyen hozzászokik, elhagyása esetén pedig átmenetileg hiány lép fel. Azonban ha aktívan és rendszeresen edzel, több vitaminra van szükséged, ezért ezt érdemes tablettákkal kiegészíteni. Természetesen továbbra is hangsúlyt fektetve a megfelelő és változatos étrendre.

A vitaminokat komplex formában, más vitaminokkal és ásványi anyagokkal együtt szedve tudja a szervezetünk leghatékonyabban felhasználni. Étkezés közben vagy után vedd be őket. Így biztosíthatod, hogy a nap folyamán folyamatosan szívódjanak fel. Viszont kávézás után ne szedj be vitaminokat, mert a koffein vízhajtó hatása rontja a felszívódásukat.

Ügyelj mindig mit mivel párosítasz. Bizonyos vitaminokat és ásványi anyagokat nem jó együtt szedni. Mások pedig éppen segítik egymás hasznosulását. Például a kálcium és a vas nem jó párosítás. Ha e kettőt szeded, néhány óra különbséggel vedd be őket. Ellenben a vas segíti a C-vitamin felvételét.

A C-vitamin vagy más néven aszkorbinsav különleges szerepet tölt be. Majdnem akkora mennyiségre van belőle szükség, mint a többi vitaminból együttvéve. Továbbá megszámlálhatatlan funkciója van a szervezetben.

Lássunk ezek közül néhányat:

  • Immunerősítő
  • Enzimeket aktivál
  • Gyorsítja a sebek és kötőszövetek gyógyulását
  • Részt vesz a csont- és porcképzésben
  • Csökkentheti a szívroham veszélyét
  • Antioxidáns hatású
  • Javítja a fizikai teljesítőképességet

Egy egészséges felnőtt ember napi C-vitamin adagja 65-65 mg, a dohányosok és beteg szervezete 100-200 mg-ot igényel. De 1000-2000 mg még nem okoz semmilyen problémát. Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyire van szükség, ugyanis ez függ attól is, hogy mennyit viszel be belőle természetes módon.

Különböző táplálékkiegészítők

Különböző táplálékkiegészítők: a vitaminokat és ásványi anyagokat komplex formában érdemes szedni.

Kreatin

A kreatin a mozgás során elhasználódó ATP-t segít pótolni, ami az izmok energiaszolgáltatását végzi. Vagyis edzés során egyfajta “plusz erőt” biztosít. Testépítők egyik kedvenc táplálékkiegészítője, de állóképességi sportolóknak is jól jön egy kis plusz erő sportolás során.

A kreatin másik hatása igencsak látványos, ugyanis az izomsejtekben felhalmozódik és megköti a vizet a bőr alatt.

A kreatin az idősebb korban jellemző izomvesztést (szarkopénia) is csökkenti. Tudtad, hogy már a 40 éves kor után minden évben az izomtömeg 1% elvész? A ötödik X után ez 2%, a hatodiik X után pedig már 3%.

A kreatin pótlása nemcsak aktív sportolók számára javasolt, hanem például a húst nem fogyasztók számára is. A megfelelő kreatin bevitellel megelőzhető az izomvesztés a vegán és vegetáriánus emberek esetében is.

További érdekesség, hogy kutatások során a kreatin hatásosnak bizonyult a gyógyszerekre nem reagáló depressziós betegek tüneteinek enyhítésében.

Edzés előtti formula / nitrogén-oxid fokozó

A nitrogén-oxid fokozók (pl. l-arginin, citrulin malát) lassan olyan népszerűségnek örvendenek, mint a kreatinok. Ez egy olyan táplálékkiegészítő, aminek a működését egyből fogod érezni. A fő hatása az, hogy tágítja az ereket. Ha edzés előtt megiszod, észre fogod venni, amikor elkezd dolgozni benned – ugyanis bizseregni fog a bőröd.

Tehát tágítja az ereket, ezért több oxigén jut el az izmaidhoz és gyorsítja a tejsav elszállítását is. Vagyis kitolja a fáradtság érzést és a savasodást így sokkal hatékonyabban tudsz edzeni. Ráadásul edzés után sokkal feszesebbnek és formásabbnak fogod érezni a tested, mert az izmaid bedurranását is elősegítik a fenti folyamatok.

Nem mellesleg az NO fokozók segítik az izmok regenerációját is, így a nitrogén-fokozót tartalmazó táplálékkiegészítők csökkentheti/megelőzhetik az izomlázat.

Egyes kutatások alapján az L-arginin segíthet a fogyásban, mert gyorsítja az izmok glükóz felvételét és serkenti a zsírraktárak felhasználását. Figyelem, a nitrogén oxid fokozó önmagában nem éget zsírt, nem fogyasztó csodaszer-alapanyag!