Telefonszám: +36-30-971-5217

2020. október 31. Egyéb, sport és lélek

A stressz, a szorongás sajnos mindennapi életünk részét képzik, viszont, ha kellő figyelmet fordítunk magunkra, különböző relaxációs technikák segítségével lazíthatunk a gyeplőn. A rendszeres öntréningezés, meditálás, relaxációs légzés sokat csökkenthet a mindennapi stresszfaktorunkon.

Hogyan relaxáljunk?

A progresszív relaxáció az a módszer, mely során a test izmait meghatározott módon és sorban feszítjük meg, majd lazítjuk el. A legegyszerűbb módja, ha leterítesz egy kényelmes polifoam-ot a padlóra és hanyatt lefekszel rá. Gondolatban haladj végig a lábujjaidtól felfelé, egészen a fejbúbodig. Feszítsd meg, majd lazítsd el, szép sorban haladva a különböző testrészeidnél található izmaidat.

Fontos, hogy a légzésedre is figyelj, lassan és kiegyensúlyozottan szívd be, majd fújd ki a levegőt. Ügyelj arra, hogy ne a mellkasod, hanem a hasad emelkedjen a légzések során. Ez az úgynevezett mélyhasi légzés, mely még inkább segít abban, hogy ellazulj.

Ez a technika hozzájárul testünk ellazulásához, ezzel együtt pedig lelkünk megnyugtatásához is. Így könnyebben megtaláljuk a testi-lelki harmóniát egy stresszesebb nap után is. Minél többször végzed ezt a technikát annál tudatosabban tudod majd elengedni izmaidat is, még akkor is, amikor stresszesebb napokat élsz meg. Ezzel elkerülheted a különböző izomfájdalmakat és lecsillapíthatod elmédet.

Meditáció

Talán nem a legkönnyebb módszer a meditáció, hiszen rohanó világunkban nagyon nehezen tudunk egy valamire, vagy épp semmire sem gondolni. Érdemes kezdetben az interneten is elérhető, vezetett meditációkat elvégezni. Majd utána egyedül is próbálkozhatunk, csendben, nyugodtan.

Koncentráljunk a légzésünkre és próbáljuk meg teljesen kikapcsolni az agyunkat. A rendszeres meditációval koncentráltabbak, kiegyensúlyozottabbak és vidámabbak leszünk.

Alkalmazott relaxáció

Hasonló a progresszív relaxációhoz, azt kivéve, hogy ennél a módszernél nem feszítesz, hanem egyből lazítod az izmaidat. Szép sorban haladsz lentről, felfelé és közben azt is mantrázhatod magadban, hogy ,,nyugodt vagyok”. Az utasítással még sikeresebbé válik a relaxáció is. Amikor elérjük, hogy testünk ellazuljon, elménk is elkezd harmóniába kerülni. Már 10-15 percnyi relaxáció is rengeteget segíthet.

Relaxációs légzés

A légzés és a testi, illetve lelki állapotunk között erős kapocs van. Gondoljunk csak bele, amikor idegesek vagyunk, felületesen és ziláltan lélegzünk, ezzel pedig testünknek sem kedvezünk. Amikor pedig nyugodtak vagyunk, sokkal mélyebben és lassabban vesszük a levegőt.

Tehát, ha éppen idegeskedünk és azon kapjuk magunkat, hogy sokkal gyorsabban vesszük a levegőt, igyekezzünk tudatosak lenni és koncentrálni, hogy újra harmonizáljuk légzésünket. Ha ez sikerül előbb utóbb, igen hamar meg tudjuk majd magunkat nyugtatni egy-egy stresszhelyzet során.

A helyes légzés szabályai:

  • Mindig az orrunkon keresztül szívjuk be, majd fújjuk ki a levegőt. Az orrunk csodálatos funkciókat tölt be, hiszen szűri és tisztítja a belélegzett levegőt.
  • Kilégzéskor próbáljuk meg teljesen kiüríteni a tüdőnket, ezt a hasunk behúzásával is segíthetjük. A relaxáció előtt mindig szellőztessünk, hogy testünket friss, oxigéndús levegő járja át.

Gyakoroljuk a hasi légzést! Hanyatt fekve tegyük a kezünket hasunkra és igyekezzünk úgy beszívni a levegőt, hogy közben a hasunk és ne a mellkasunk emelkedjen. Erre a hétköznapokban is figyeljünk!

A TFWG12-ben mi ebben is segítünk. Különböző relaxációs technikákat alkalmazó óráinkon, könnyen lazíthatsz és megtanulhatod általa jobban kezelni a stresszt!