Telefonszám: +36-30-971-5217

2020. február 07. tippek

Miért kihagyhatatlan a nyújtás edzés után?

Miért is kell nyújtani edzés után? Mert azt ugye sokszor halljuk, hogy “kellett volna”.
Nagyon egyszerű a válsz: testünk formáját, flexibilitását, erőnlétét a lágy szövetek tónusa, állapota határozza meg.

Tegyük fel, hogy egész nap üldögélsz a munkahelyeden, kimész kávézni majd megint üldögélsz, rosszabb napokon stresszelsz is egy “jót”. Aztán felülsz a buszra vagy be a kocsiba és eljössz egy jó kemény edzésre, ahol kiadod a napi feszültséget magadból. Ekkor, legyen ez bármilyen mozgásforma, az izmaid összehúzódásai fogják a mozdulatokhoz biztosítani a megfelelő erőkifejtést. Képzeld csak el, egy órán keresztül össze-össze-össze…..húzódik minden lágy szövet az amúgy is feszes napod után. Majd uk-muk-fuk átöltözöl és hazamész.

Ezek a faktorok mind mind összehúznak, lemerevítenek.

Amikor mindezek után lenyújtasz, akkor ebből a merev, feszes állapotból hozod ki a testedet. Fokozod a folyadék- és vérkeringést és a mély lélegzetvételek segítségével még jobban ellazulhatsz.

Nade, mi is az a nyújtás?

Egyszerűen egy olyan technika, amivel visszahúzzuk az izmainkat eredeti hosszúságukra?

Mondhatjuk így is, de ennél azért árnyaltabb a kép(let).

Itt van ugyanis a kötőszövet (más néven fascia) ami, mint egy szűk szkafander, ott húzódik a bőrünk alatt és pókháló-szerűen a mélyebb rétegeinkben is mindent (értsd MINDEN szervünket) körülvesz és behálóz.

A kötőszövet egy nagyon reaktív anyag bennünk. Tele van idegekkel, folyadékkal, ingerület átviteli szerepe van…csak hogy a leglényegesebbeket említsem.

A nyújtás eszközei: SMR henger és jógamatrac

A nyújtás legjobb eszközei: SMR henger és jógamatrac.

Nos, mikor edzel vagy egyszerűen csak a hétköznapjaidat éled, akkor arra bizony a kötőszövet is reagál. Feszül veled együtt, és az izmaid tónusára is hatással van. Ezen a ponton meg kell különböztessek stretchinget (nyújtást) és lazítást (kötőszövetit). A kettő kéz a kézben jár, de mégis másképp kell tekintenünk rájuk.

A stretching lényegében olyan pózokból áll amikben túlnyújtjuk az izom- és kötőszöveteket az eredeti hosszúságukon. Ez történhet statikusabb vagy dinamikusabb módokon, kitartásokkal, légzéssel kombinálva. Ez a technika flexibilitást, nagyobb ízületi mobilitást fog eredményezni rendszeres (!) gyakorlás mellett.

A kötőszöveti lazítás ezzel szemben mindenképpen dinamikus, lendülethangsúlyos mozdulatokból álló tréning. Ez is túl fogja nyújtani az izom- és kötőszöveteket, sőt, még az ízületi tokokat, szalagokat is dinamikus terhelésnek fogja kitenni. Ezektől a dinamikus ugyanakkor finom mozdulatoktól a kötőszövet feszültségei oldódnak és lazább, de mégis tónusos állapotba kerülnek.

Mivel a kötőszövet körülveszi az izomszöveteket fontos, hogy mikor nyújtunk, akkor mindkét szövetállományt lazítsuk fel.

Ha a gyakorlatban is kíváncsi vagy, hogy hogyan működik ez, látogass el Funkcionális Kötőszöveti (órarendben Fascia) Tréningemre, ahol egy teljes óra keretében lazulhatsz, tonizálhatod a testedet, szépülhetsz és élvezheted azokat a gyakorlatokat, amik figyelemmel és szeretettel övezik fizikai testedet és benne Téged is.