Telefonszám: +36-30-971-5217

2020. április 24. , mindent a testmozgásról

A TFWG12 Sport célja, hogy testileg és lelkileg is egészségesek legyetek, ezért úgy gondoltuk, hogy picit tágítjuk a szokásos látókört. Most egy olyan témáról lesz szó, ami “csupán” közvetett kapcsolatban van a sporttal, mégis rendkívül fontos.

Ma már köztudott, hogy a fizikai aktivitás örömöt okoz, csökkenti a feszültséget, a gyerekek jobban alszanak és jótékonyan hat az emésztésre is. Tehát már egy ideje ismert, hogy a sporttevékenységnek sokkal komolyabbak a jótékony hatásai a szervezetre, ami nem “merül ki” az izomzat erősödésében. Kutatóknak azonban nemrégiben azt is sikerült bebizonyítaniuk, hogy a testmozgás a depresszió csökkenésével is kapcsolatba hozható.

Mi is az a depresszió?

A depresszió egy hangulati és érzelmi zavarokkal járó mentális betegség. Aki depresszióban szenved gyakran érez reményvesztettséget, állandó szomorúságot és az aktivitás hiányát. A depressziós ember tehát nem akaratgyenge, hanem beteg. Éppen úgy, mint aki cukorbeteg vagy megfázott.

A depresszió gyakran már fiatal korban kialakul, ezért érdemes odafigyelni a kicsikre és a megelőzésre koncentrálni.

A depresszió kialakulásának okai

Számtalan tényező okozhatja a depresszió kialakulását az örökölt génektől kezdve az életmódon át (=alkohol, drogok) a környezeti tényezőkig (stressz). A legújabb kutatások azt támasztják alá, hogy a gyermekkori mozgásszegény életmód is növeli a depresszió kialakulásának rizikóját.

A következőkben különböző szakmai oldalakon megjelent, pszichológusok és orvosok cikkeinek tartalmát ismertetjük veletek. Forrásaink a medicalonline.hu (az itt publikált írás a The Lancet angol nyelvű orvosi szaklap cikke alapján készült), illetve a mindsetpszichologia.hu.

Hogyan vizsgálták a gyerekek fizikai aktivitását?

Kutatók közel 30 éven át 15 ezer gyermeket figyeltek meg egészen a magzati koruktól kezdve. Kamaszéveikben három alkalommal, alkalmanként 10 órán keresztül egy műszerrel vizsgálták a fizikai aktivitásukat. Kiderült, hogy a gyerekek jóval kevesebbet mozognak és több időt töltenek üléssel 16 évesen, mint 12 évesen. Ezeket az eredményeket összevetették egy 18 éves korban végzett mélyinterjú eredményeivel, ami a különböző mentális zavarok felmérésére szolgál. Az interjú során a gyerekek kaptak egy úgynevezett “depressziós pontszámot”. Kiderült, hogy egyetlen plusz óra, amit üléssel töltöttek kb. 10%-kal növelte a depressziós pontszámot, s már az egészen kevés mozgás (sétálás) nagyjából ugyanennyivel csökkentette.

A 12 éves kortól végzett napi 15 perc sport összességében 9%-kal csökkentette a depressziós pontszámot.

Egy másik felmérésben 4000, 9-11 év között gyermeket figyeltek meg. A szülők beszámolói és az MRI-vel (=mágneses képalkotó eljárás) készült felvételek segítségével kimutatták, hogy bármilyen mértékű testmozgás csökkenti a depressziós tüneteket. Érdekesség, hogy a kutatók azt is feltételezik, hogy a depresszió kialakulását a nemi és kulturális elvárások, illetve a gyerekek egyéni motivációi (hobbiból, versengésből, fogyási céllal végzett sport) is befolyásolják.

A sport megelőzi a depressziót?

Bár a tudományos eredmények egyértelműen igazolják a testmozgás mentális egészségre gyakorolt pozitív hatását, a sportot nem űző fiataloknák nem alakul ki feltétlenül depresszió. Nincs bizonyosság arra vonatkozólag sem, hogy a fizikailag aktív gyermeknél nem jöhet létre a betegség.

Ellenben neurobiológiai módszerekkel kimutathatóak a sport korábban feltételezett hatásai és az is egészen biztos, hogy a testmozgás (legyen az bármilyen kismértékű) minden gyermeknél csökkenti a depressziós tünetek kialakulásának a rizikóját.

Ráadásként nem csak magának a fizikai aktivitásnak van jó hatása a gyerekek mentális egészségére, hanem a hozzá kapcsolódó szokások és a kialakuló társas kapcsolatok is segítenek.

Ami pedig talán a legfontosabb, hogy nem a mozgás formája, hanem annak élvezete és szeretete számít igazán.

error: Content is protected !!