Telefonszám: +36-30-971-5217

2019. október 30. , , mindent a testmozgásról

Megérkezett az ősz és lassan te is visszatérnél a terembe. De nem tudod hogyan kezdj neki? Mit és mennyit érdemes edzened egy hosszabb kihagyás után?

Valószínűleg úgy fogod érzeni, mintha ismét a nulláról kezdenéd. De ne aggódj ez nincs így. Az izmaid emlékeznek. Ahogy pedig elkezdesz megint sportolni, a korábbi érzéseid is visszatérnek. Persze ahhoz, hogy megelőzd a sérüléseket, csökkentsd az izomlázat és megtartsd a lelkesedésedet, jó, ha tisztában van egy-két dologgal!

Figyelem, agy-újraindítás kezdődik!

Először is: ne keress kifogásokat, mert attól, hogy esik az eső, hideg van stb. még nyugodtan jöhetsz edzeni. Inkább találj motivációt vagy valami jó mottót.

Például:

“A lelkesedés diktálja az iramot, de a kitartás éri el a célt”

Ha nem rémlik, hol is olvastad ezt az idézetet, akkor éppen itt van az ideje, hogy újra elgyere hozzánk mozogni!

 

MI TÖRTÉNIK KIHAGYÁS UTÁN?

Úgy érzed, az izmaid leeresztettek, mint egy lufi? Nem bírsz annyit, mint a kihagyás előtt? Nyugodj meg, ez teljesen normális.

  • Erővesztést már 2 hét után tapasztalni fogod. Sőt korábban minél keményebben edzettél, annál érzhetőbb lesz a gyengülés. Például ha Hot Ironon magadhoz képest inkább nagyobb súlyokkal dolgoztál, az erővesztés érezhetőbb lesz, mint kisebb súlyok használata mellett.
  • Izmok tényleges lépülése 3-4 hét után kezdődik meg, ami függ attól is, hogyan étkeztél a kihagyás alatt.
  • Izommemória: jó hír, hogy a korábban már használt, megdolgoztatott izomzat könnyebben épül vissza, mint a sosem használt.

 

TIPPEK, HOGYAN NYERD VISSZA A FITTSÉGEDET

Bár a bemelegítés minden esetben fontos, hosszabb kihagyás után fektess rá még nagyobb hangsúlyt!

Ha régóta nem mozogtál semmit, akkor valamilyen egész testet átmozgató edzéstípust válassz (például Funkcionális köredzés, Cross Training, BodyFlow, Pilates, deepWork) elsőnek.

Jó módszer lehet, ha kipróbálsz valamilyen új mozgásformát. Így kevésbé tűnik fel a visszaesés, mert minden új, amit csinálsz.
Azért is próbálj ki más óratípusokat is, mert valami újat tanulni mindig érdekes. Kezdetben a mozdulatok helyes végrehajtása foglalja majd le az agyadat és nem fogsz folyamatosan azon aggódni, hogy miért nem megy most az a gyakorlat, amit régen olyan könnyűnek tűnt.

Melyik óratípus mit tud és miért jó? Milyen célt érhetsz el vele? Erről részletesebben majd a következő blogban olvashatsz.

Lassan, lépésről lépésre terheld a testedet. Ahogy a közmondás is tartja: “Lassan járj, tovább érsz!”

Sose akarj mindjárt annyiszor edzeni, mint a kihagyás előtt! Ha korábban heti 4-5 napot is lejártál a terembe, kezdetnek heti 2-3 alkalmat célozz meg. Majd pár hét alatt térj vissza a korábbi edzésszámodhoz.

Ne feledd azt sem, hogy fejben dől el. Ez nemcsak arra vonatkozik, hogy akarnod kell. Azt is jelenti, hogy a sportág specifikus mozgáskoordinációdat újjá kell építened. Ha szeretnéd ismét a régi formádat hozni, újra meg kell tanulnod irányítani a testedet, hogy a mozdulatok pontosak és hatékonyak legyenek.

ha nem mindjárt kudarccal, brutál izomlázzal és iszonyatos lefáradással vágsz bele ismét a sportba, a lelki erőd “jobban működik” majd, ami az egésznek a motorja.

Nyújtás is rendkívül fontos, hogy izmaid fellélegezhessenek és csökkentsd a kitörni készülő izomlázat.

MENNYI IDŐ ALATT NYEREM VISSZA A RÉGI FORMÁM?

Saját kapacitásod erős befolyásoló tényező, mivel minden ember teste más és más. Ezt el kell fogadnod és kész. Mint ahogyan vannak hízékonyabb emberek és azok, akik hiába esznek minden nap egy tábla csokit (sicc!), mégsem híznak el. Van, akinek kisebb és van, akinek nagyobb energiabefektetés szükséges ugyanannak az eredménynek az eléréséhez. Éppen ezért különbözőek a határaink, amit edzés közben is érezni fogsz. Ne terheld hát túl magad, mert azzal úgysem érsz majd el (pozitív) eredményt, sőt, ha megsérülsz vagy csak szimplán bedurrantod az össszes izmodat (a bedurranás vérbőség az izmokban edzés során, mert extra oxigénra van szükség munka közben és pár órával edzés után elmúlik és nem okoz fájdalmat, pont hogy szép feszesnek néz ki az adott terület) ,egyetlen porcikád sem akar majd eljönni megint edzeni (legalábbis egy jó darabig).

Szumma szummárum, a kihagyás idejének durván a kétszeresére lesz szükséged arra, hogy visszanyerd korábbi állapotodat.