Telefonszám: +36-30-971-5217

2019. szeptember 27. fogyás

Gyógyszerek helyett egészségesebb táplálkozás és testmozgás

Gondoltad volna, hogy “csupán” étkezéssel és testmozgással megszabadulhatsz a gyógyszerektől? Pedig így igaz!

Először azonban beszéljünk egy kicsit a magas vérnyomásról és annak okairól.

 

Milyen betegségeket okoz a magas vérnyomás?

Hipertónia vagy magas vérnyomás egy alábecsült “gyilkos”, ugyanis közvetetten több millió ember halálát okozza évente.

Közrejátszik

  • a szívinfarktus,
  • a szívelégtelenség,
  • a stroke,
  • a vesekárosodás
  • és szemkárosodás kialakulásában.

Az Európai Unióban a 2015-ös év statisztikák szerint a vezető halálok az úgynevezett ischémiás szívbetegség. Ez azt jelenti, hogy az erek térfogatának csökkenése (érelmeszesedés) miatt nem kap elég oxigénes vért a szív. Az érelmeszesedés többek között a magas vérnyomás egyik okozója is.

Mennyi a normális vérnyomás?

Vérnyomás alatt alapvetően a nagy artériák falára nehezedő nyomást értjük, melyet higanymilliméterben (Hgmm) mérnek.

A vérnyomást két számmal szokás megadni, az első a szisztolés, a második a diasztolés érték. A szisztolés a vér szívből kiáramlás pillanatában az erek falára nehezedő nyomás higanymilliméterben (Hgmm), míg a diasztolés két szívdobbanás közötti vérnyomás. A normális vérnyomás változó attól függően, hogy hány éves vagy, férfi vagy nő. Ideális esetben a szisztolés érték 90 és119, a diasztolés pedig 60 és 79 közé esik.

Fontos megjegyezni, hogy a magas vérnyomás mindig a korábban mért vérnyomáshoz képest kell megállapítani. A nemzetközi megállapodás szerint 140/90 Hgmm feletti érték felnőtt esetében már magasnak számít.

Hogyan csökkentsem a magas vérnyomást gyógyszer nélkül?

  • Mozogj minél többet.
  • Fogyj mozgással és diéta kombinációjával.
  • Egyél nyers fokhagymát.
  • Igyál hibiszkusz teát (filteres verzióból 2 filterből készíts egy bögrényit).
  • Fogyassz minél többféle zöld színű zöldséget (fejes saláta, brokkoli, spenót).
  • A teljes kiőrlésű gabonát részesítsd előnyben.
  • Hagyj fel a dohányzással.
  • Kevesebb sót fogyassz (ajánlott napi adag 4-5 gramm).
  • Igyál kevesebb alkoholt (férfiaknak napi 2 pohár, nőknek 1 pohár ital elfogadható).
  • Egyél étcsokoládét, mert a benne található antioxidáns és a flavanol segít tágítani az erek falát.
  • Engedd ki a gőzt a végén: a stressz csökkentése és egy kis ellazulás csodákra képes! A jóga, a légzésgyakorlatok vagy a meditáció is segíthet.
  • Kevesebb húst (főleg zsírban dús és vörös húsok), illetve állati eredetű terméket fogyassz.
magas vérnyomás kezelés

A magas vérnyomás csökkentése gyógyszerek nélkül: egyél több zöldséget és vigyél be sok folyadékot

A diéták közül kipróbálhatod az úgynevezett DASH-diétát, de ez csak azoknak ajánlott, akik nem akarnak fogyni. A DASH ugyanis a nagy mennyiségű zöldség és gyümölcs mellett sok szénhidrátot ajánl (a húsfogyasztást pedig jelentősen csökkenteni kell). A mediterrán diéta talán még jobb, mivel egy szakmai szervezet szerint ez a legegészségesebb diéta, ráadásul könnyen betartható.

Edina története

Edina több mint 1 éve lelkes oktatónk, aki azóta, hogy először járt nálunk Spinning órán, rengeteget tett azért, hogy javuljon az egészsége.

Gyermekei megszületése után jó pár kiló felcsúszott rá, aminek eredményeként a vérnyomása olyan magasra szökött, hogy orvost kellett hívni. Ezután Edina 2 évig vérnyomáscsökkentőkön élt, viszont az orvos további javaslatait ekkor még nem fogadta meg. 2017. szeptemberében megnyílt a TFWG12 Sport, így Edina úgy határozott, “most vagy soha”.

Ellátogatott élete első Spinning órájára és ott is ragadt. Nemcsak a sport lett a szerelme, de elkezdett máshogyan étkezni, több vizet inni. Rengeteget fogyott (ahogy azt láthatjátok ti is), a magas vérnyomása is normalizálódott, ma már nem szed gyógyszert, viszont szorgalmasan tartja a Spinning edzéseit és egyre jobb formában van.

error: Content is protected !!