Telefonszám: +36-30-971-5217

2019. július 12. Egyéb

A fascia vagyis magyarul kötőszövet behálózza egész testünket és rendkívül fontos szerepet tölt be. A fascia tréning pedig ennek a kötőszövetnek a rugalmasságát segít visszaadni, aminek hatására új erőt érzel majd magadban. Sőt, talán korábbi, ismeretlen eredetű fájdalmaid is megszűnnek.

Most jöjjön egy kis ismétlés röviden, hogy mi is az a fascia! Részletesebben erről a témáról írtunk már, ha érdekel, olvasd el az Így segíti a fascia edzése a sérülés utáni rehabilitációt című cikkünket!

Mi a fascia és milyen funkciója van?

Talán már főzés közben találkoztál csirkemell filével, azzal a fehér, hártyaszerű valamivel, ami körbeveszi a húst. Vagy ettél már narancsot, aminek szintén van egy fehér színű hártyája a héja alatt, ami minden gerezdet és minden pici rostot körülvesz. Az emberi testben is ehhez hasonlóan van jelen ez a mindent behálózó, megtartó szövet, a FASCIA. A szervek körül, az izomszövetek körül és minden egyes kis izomrost körül megtalálható.

Sokféle kötőszövet vagy fascia létezik, melyek feladata többek között, hogy tartsa, támassza belsőségeinket.

Van azonban a fasciának egy kevésbé ismert típusa is, ami közvetlenül a bőrünk alatt található, s mint valami szűk pizsama, úgy borítja be testünket. Ennek szerkezete vaskos, szivacsszerű és tele van folyadékkal, vízzel. Ez az a kötőszövet, ami mozgásszervi szempontból érdekes számunkra. Ez az anyag biztosítja testünk rugalmasságát, 50-50 %-ban együttműködik az izomrendszerrel.

Úgy is elképzelheted, mintha gumiszalagok lennének beépítve a bőröd alá.

Íme egy egyszerű példa a fascia működésére

Képzeld el, hogy belerúgsz egy focilabdába, behajlítod a térdedet, ekkor a combod elülső felén kifeszül a “gumiszalag” és mikor elrúgod a labdát, ez a kifeszített “gumiszalag” hirtelen összehúzódik és megsokszorozza a combizmod által kifejtett erőt. Vagyis a feszítés közben energiát tárol el, amit az akció közben hozzáad az izomerődhöz. Legalábbis ideális esetben.

Mi van akkor, ha ez a “gumiszalag” régi, kiszáradt és elvesztette a rugalmasságát? Akkor bizony egyáltalán nem tárol energiát, ráadásul még sérülhet is!

A kötőszövet állapota igencsak eltérő lehet minden embernél, mivel eddig még a tudomány számára is ismeretlen volt a fascia jelentősége, így nem úgy tréningeztük, hogy figyelembe vettük volna létezését, mozgásszervi funkcióit.

Mostanra már biztos kezded sejteni, hogy a kötőszövet vagy fascia tréning miért olyan hasznos!

Milyen gyakorlatokat végzünk funkcionális fascia tréningen?

fascia tréning

Ez az edzés úgy lett felépítve, hogy minden mozgás kötőszövet rugalmasságát visszaadja, javítsa, fenntartsa.

  • Megtanuljuk lendíteni a tagjainkat (és ne mosolyogj, ez nem is olyan egyszerű feladat!)
  • Sok dinamikus nyújtást is csinálunk, ezzel lazítjuk fel a szöveteket, serkentjük a folyadék és anyagcsere folyamatait.
  • Használunk aszimmetrikus kar- és lábtámaszos helyzeteket (például plank, pushup-ok aszimmetrikus kartartásokkal) és erő-egyensúly kísérleteket instabil alátámasztásban, gyakorlunk ugrásokat és csavarásokat.
  • 3D-s szemléletű edzést folytatunk, ez azt jelenti, hogy igyekszünk minden tengelyt és síkot használni lehetőség szerint egy mozdulatban. Ennek azért van jelentősége, mert a legtöbb izomszövet nem egy pontban fut le az ínszalagokba, hanem a kötőszövethez kapcsolódik legyezőszerűen. Ezeket a tapadásokat akkor tudjuk tréningezni, ha több irányt és tengelyt használunk egy gyakorlatban.
  • Minden óra végén úgynevezett SMR technikával hengerelünk, ez is fascia lazító hatású

A kötőszövet regenerálja magát, a sérült, kiszáradt, letapadt sejtállományokat lebontja és új, friss szövetállományt épít helyette. A teljes regenerálódás időtartama 3-4 hónap, de mivel ez egy FOLYAMAT, elég hamar, már 2-3 alkalom után már érezheted jótékony hatását. Például jobban fog pörögni a pedál Spinningen, vagy lenyomod Zsoltit szkanderben.

Mire számíts és mire ne számíts, ha fascia tréningen veszel részt?

Olyan fajta állóképességi kihívásra ne, mintha Cross Trainingen vagy Kardio intervallon lennél.

Nem fogsz csatakosra izzadni és a pulzusod is kisebb-nagyobb kilengéssel bár, de a helyén marad.

Amire viszont SZÁMÍTHATSZ fascia tréningen, az egy felfrissülés, bizsergő, kellemes testérzet, tiszta és könnyed, mosolygós gondolatok. Másnap pedig ne lepődj meg, ha olyan fajta izomlázad lesz, amilyet még sosem éreztél. Ez nem gátolni fog, hanem érezteti, hogy a tested él és köszöni szépen jól van!

Várlak szeretettel, ha kedvet kaptál!

Mozgás az élet!

Linda