Telefonszám: +36-30-971-5217

2020. szeptember 11. , , , , mindent a testmozgásról

Az immunrendszer megfelelő működéséhez elengedhetetlen a rendszeres mozgás. Az edzés, a sportolás növeli állóképességünket, elősegíti a jó közérzetet és fájdalomcsillapító hatása is van. Következő cikkünkben az immunrendszer és a mozgás kapcsolatáról olvashattok!

Állóképesség és az egészség

Állóképességnek nevezzük a szervezet azon képességét, amely a fizikai terheléshez szükséges energiát, erőt biztosítja, de a gyors regenerálódásban is nagy szerepet játszik. Ahhoz, hogy a szervezet minél gyorsabban és jobban tudja helyreállítani magát, több szervvel összeköttetésben kell jól együttműködnie. Így például a szív-és keringési rendszerrel, tüdővel, és összhangban kell lennie az anyagcsere folyamatokkal is.

Hogyan segít a rendszeres mozgás?

A szív-és érrendszerünket nagyon jól karbantartják, erősítik az aerob tréningek. De ezzel együtt a tüdőkapacitást is növelik. Persze előfordul az is, hogy stresszesebb időszakban inkább a szívünk nyugtatására, pulzusunk csökkentésére van szükség, ilyenkor nagyszerűen hatnak a lassabb, relaxációs mozgások és légzőgyakorlatok.

A sportolás normalizálja az anyagcserét. Ezáltal gyorsabban távoznak a szervezetből a méreganyagok, ami nagyszerűen hat az immunrendszerünkre is. A fizikai aktivitás során létrejövő izzadásunk is segíti a méregtelenítő folyamatokat.

Kutatásokkal bizonyították, hogy a rendszeresen végzett mérsékelt intenzitású fizikai aktivitás védi a szervezetet egyes betegségek ellen. Ilyen például a megfázás. A mozgás hatására az immunitást segítő sejtek aktívabban keringenek a vérben, így hamarabb el tudják pusztítani a különböző baktériumokat, vírusokat. Bár az edzés után a szervezet pár órán belül visszaáll a normál üzemmódba, a kutatások szerint a rendszeresen végzett mozgás által ez az időszak kitolható.

Betegség alatt lehetőleg ne sportoljunk!

Sokan még akkor sem szeretnek felhagyni az edzéssel, ha épp betegek, pedig ilyenkor fontos a szervezet pihentetése, hogy az energiát ne az edzésre, hanem a betegséggel való megküzdésre tudja irányítani. A szakértők azt javasolják, hogy ha ,,nyak feletti” tünetek vannak csak, – például egy megfázás során, orrfolyás, tüsszögés – akkor lehet alacsony intenzitású mozgást végezni, viszont, ha láz, izomfájdalom, hányás, vagy köhögés is kíséri a betegséget, semmiképp ne edzünk! Miután teljesen meggyógyultunk, utána sem szabad egyből nagy intenzitású edzést végezni, fokozatosan kell visszaállítani a szervezet teherbírását.

További tanácsok immunerősítéshez:

  • szedjünk pro-, illetve prebiotikumokat, jó minőségű vitaminokat
  • táplálkozzunk megfelelően és egészségesen
  • fogyasszunk elegendő folyadékot, gyógyteákat, ásványvizet
  • kapcsolódjunk ki, relaxáljunk
  • és persze mozogjunk rendszeresen!